Musik gör gråa dagar mer ljusblå!

I morse när jag satt i bilen på väg till jobbet satte jag på en gammal skiva som låg i handskfacket. När jag kom fram till spår 17 blev jag härligt överraskad av en underbar gammal dänga; We're Not Gonna Take It med Twisted Sister. Jag kom så att tänka på ett härligt minne från min barndomstid, som den gamla hårdrockare jag är...

När Twisted Sister släppte sitt album "Stay Hungry" (Ni vet den där snygga LP'n där Dee Snider poserar på framsidan med ett stort köttben i handen!) 1984 var jag 6 år gammal och ägde en liten grå bandspelade med en högtalare, en stor orange Record knapp och dessutom hade jag stiligt dekorerat "stereon" med några "fräcka" gnuggisar som jag hade fått med i en Kalle Anka tidning. Min syster hade vid detta tillfälle lyckats komma över låten och fått den inspelad på ett 60 minuters kassettband och jag ville naturligtvis också ha den på ett eget band.

image124

Eftersom vi inte ägde någon "dubbeldäckare" i familjen var enda sättet att få över låten till ett nytt band att ställa min systers och min bandspelare med högtalarna emot varandra, spela upp låten på den enda radion och och trycka på RECknappen på den andra.... Tekniken har ändå tagit ett steg framåt får man väl lov att säga...

Är det kanske detta som kallas för nedladdning idag?

Sagt och gjort, jag tog med mig min systers bandspelare in på mitt rum , stängde dörren och satte igång med inspelningen. Mitt under proceduren öppnas dörren till mitt rum och pappa sticker in huvudet och säger att det är dags att komma upp och äta, med ruskigt arg ton (så där arg som bara en ilsken sexåring kan låta) svarar jag;
- Tyst, jag spelar in!

När middagen var avklarad gick jag tillbaka till mitt rum och ville naturligtvis lyssna på min inspelning, mitt i låten hör man plötsligt; - Maten är klar! -TYST, jag spelar in!

Idag är jag väldigt glad att jag inte spelade över låten trots det lilla missödet, det ger så härliga minnen!

För Er som, mot för modan, inte vet vilken låt/grupp jag talar om, kolla in videon lite längre ner. Videon i sig är värd att kika på trots att själva musiken inte börjar förräns efter ca 1,43 in på klippet.

En av mina favoritdelar är när pappan står och skriker på sin son;
Who Are You?!  Where Do You Come From?!  What Do You Want To Do With Your Life?!
Sedan svarar sonen efter en stunds betänketid; I Want To Rock!

I Wanna Rock,  är förövrigt en annan mycket bra låt av Twisted Sister som fanns på samma skiva!

 



Ha en fin helg allihop!

Kram K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback