Grått?

Jag har hittat gråa hårstrån två dagar på raken nu. Betyder det att ålderns höst är här?

Varför heter det just ålderns höst förresten? Hade det inte varit trevligare med ålderns vår, speciellt vid den här tiden på året!....

(Jag vill bara förtydliga att det INTE är min kalufs som syns ovan, hade det varit det hade jag nog vant mig vid tanken för längesedan...)

"Bara för att håret blir grått innebär verkligen inte detta att håret dör. Utan vad som händer är att pigmentcellerna slutar tillverka melanin. När håret inte längre tillförs melanin blir håret vitt. Varför detta sker vet man inte fullt ut men i enstaka fall så kan pigmentcellerna sluta fungera för att sedan åter igen börja verka och producera melanin. Vilket innebär att man kan få tillbaka sin naturliga hårfärg.
Det finns inga medel för att motverka att håret blir grått, däremot är det väldigt vanligt att man börjar färga sitt hår när de gråa hårstråna börjar dyka upp.
Det finns de som hävdar att melanin-injektioner kan hjälpa till för att få tillbaka sin naturliga hårfärg, men det finns lite belägg för att detta verkligen fungerar. "


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback